Wat is zakelijk bloggen? [Een compleet overzicht]

zakelijk bloggen

Oké, ik geef het toe. Voordat ik begon als tekstschrijver had ik werkelijk geen flauw idee wat zakelijk bloggen was. Maar inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en zit mijn brein vol met informatie over zoekmachines, contentstrategieën en blogkalenders. Wil jij een tipje van de sluier? Lees dan snel verder!

Van bloggen naar zakelijk bloggen

Natuurlijk wist ik wel wat bloggen was. Ik was zelf op een blauwe maandag een blog begonnen met creatieve projectjes (met de geweldige naam ‘creative-stuff’, wat eigenlijk een grote flop was, maar goed, daar hebben we het nu niet over) en ik wist dat een blog een soort website is waar maandelijks of wekelijks nieuwe artikelen op geplaatst worden.

Omdat ik schrijven heerlijk vond (en vind), wilde ik anderen helpen met mijn schrijfkunsten. Bloggen voor bedrijven vond ik dus ‘best een goed idee’. Ik had het alleen nog nooit gedaan! Maar in het kader van move before you’re ready begon ik gewoon en had ik al snel mijn eerste opdracht binnen.

Mijn eerste officiële tekst in opdracht ging over een rondreis door Australië. Zoals dat gaat bij ‘eerste keren’: ik wilde het perfect hebben. Daarom zocht ik alles op over aansprekende koppen, las ik artikelen over zoekmachineoptimalisatie en zocht ik de juiste bronnen voor de beste inhoud. Het resultaat: zo’n drie uur schrijven voor iets wat me nu niet meer dan een half uur zou kosten…

Maar dat vond ik niet erg. Mijn klant was tevreden. Ik was tevreden. En de eerste stap naar meer was gezet!

Veel blogs later merkte ik dat zakelijk bloggen anders was dan gewoon bloggen en leerde ik meer over bloggen als strategie. En daar wil ik je graag in meenemen!

Maar Liz, waar zijn je eigen blogs?

Ken je hem, de kok die thuis niet kookt? Of de timmerman die zijn eigen huis niet op orde heeft? Voor het geval je je afvraagt waar mijn blogs dan wel niet zijn… Heel lang ben ik zo’n kok en timmerman geweest. Ik heb veel achter de schermen gewerkt, mooie blogs geschreven en strategieën uitgewerkt. Maar: practice what you preach. Dus vanaf nu zal ik meer teksten van mijn hand laten zien en ook voor mezelf (en niet alleen voor anderen) structureel bloggen.

Wat is zakelijk bloggen?

Van Dale omschrijft een blog (weblog) als volgt:

web·log (het/de; o en m; meervoud: weblogs)
1. actuele website waarop regelmatig korte stukjes, foto’s, filmpjes enz. verschijnen, al dan niet uit de persoonlijke sfeer; = blog: een weblog bijhouden

Een site waarop regelmatig korte stukjes geplaatst worden dus. Maar een zakelijke blog is veel meer dan dat! Je zakelijke blog is namelijk onderdeel van je contentmarketing-strategie.

Contentmarketing is het maken, publiceren en promoten van relevante content (tekst, video’s, audio, afbeeldingen) voor je doelgroep. Marketing vandaag de dag voldoet niet standaard meer aan het beeld dat we er vaak van hebben: sluwe verkopers die niet anders willen dan verkopen.

Ook interessante en nuttige content kan namelijk ingezet worden voor marketing. En zakelijk bloggen vormt hier een belangrijk onderdeel van! Door een blog kun je namelijk zulke interessante en nuttige content maken en verspreiden (elke dag, week of maand). Niet om je producten of diensten te verkopen, maar om je doelgroep aan je te binden. Zakelijk bloggen gaat om strategisch én consistent content creëren.

Blog Wehkamp
Ook Wehkamp blogt.

 

Blog van Google
En zelfs Google plaatst relevante artikelen!

Waarom wil je bezoekers aan je binden?

Omdat je ze dan een stukje verder brengt in hun customer journey (de fictieve reis die iemand aflegt voordat hij of zij klant bij je wordt).

Waarom zou je zakelijk bloggen? Omdat een blog de perfecte manier om je bezoekers te verwennen! Je plaatst namelijk relevante artikelen die speciaal gericht zijn op je doelgroep. Je ‘voedt’ ze met informatie en je geeft veel relevante kennis weg. Eigenlijk leg je door een zakelijke blog al je kennis op straat. En dat heeft veel voordelen!

  • Je zet jezelf neer als expert

Door regelmatig een artikel te plaatsen met tips, praktijkvoorbeelden en oefeningen, laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied. Stel, je bent een voedingscoach. Een hele goede voedingscoach. Je bent zelf 15 kilo afgevallen en je hebt al een aantal mensen in je omgeving succesvol geholpen met afvallen. Maar nu wil je meer mensen bereiken.

Je hebt visitekaartjes geregeld en een mooie website gemaakt. Maar na 2 maanden heb je nog steeds geen bezoekers op je website. Hoe dat kan? Omdat niemand weet hoe goed jij bent. Laat jezelf zien! Vertel wat je kunt! (In real life én digitaal.)

  •  Je trekt bezoekers naar je website

Je hebt een prachtige website gemaakt. Een mooie bedrijfsfoto erop, complete dienstenpagina’s en zelfs een filmpje. Al een paar weken kijk je elke dag even naar de statistieken of er nog nieuwe bezoekers zijn geweest. Het bezoekersaantal blijft 0.

Niet alleen doordat je met een blog je expertise laat zien kun je meer bezoekers krijgen, ook doordat je jouw website tot leven brengt. Als je regelmatig nieuwe blogs plaatst en verspreidt, stuur je elke keer een berichtje de wereld in: ‘Hé, ik ben er nog’. En dat berichtje pikt niet alleen jouw toekomstige klant, maar ook Google op.

  •  Je blog kan een eerste stap zijn in de verkoop

Bied jij diensten of producten aan via je website? Dan kan een blog het eerste contact met een potentiële klant zijn. Je laat met waardevolle content zien wat je doet en dat je betrouwbaar bent. Zo kun je een band opbouwen met je klant. Ook kun je in je blog iets aanbieden in ruil voor een e-mailadres. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book of pdf met tips.

Een e-mailadres = een stapje dichter bij een daadwerkelijke klant.

En dan… je blog beginnen!

Als je nog nooit geblogd hebt, lijkt het misschien een ‘ver-van-je-bed-show’. Maar stiekem is zakelijk bloggen dat helemaal niet. Want ook jij kan bloggen! Daar hoef je geen fitte foody of hippe modechick voor te zijn. Een blog beginnen is heel makkelijk.

Begin gewoon bij het begin!

1. Doelgroep inventariseren

Een belangrijke eerste stap: wie zijn je lezers? Voordat je begint met schrijven moet je bepalen voor wíe je eigenlijk wilt schrijven. Dit is namelijk niet alleen van invloed op de schrijfstijl, maar ook op de onderwerpen die je kiest. Ben je een businesscoach en wil je je richten op vrouwelijke ondernemers in de modebranche? Of bestaat je doelgroep uit kleine zelfstandigen in de bouw? Daar zit nogal een verschil tussen!

2. Onderwerpen bedenken

Het inventariseren van je doelgroep heeft veel invloed op de onderwerpen die je kiest. Waar ben jij specialist in? Maar misschien nog wel belangrijker: wat wil je doelgroep eigenlijk lezen? Je kunt natuurlijk bloggen over alle voordelen van jouw producten of verslag doen van de leuke evenementen die je bezoekt, maar zit je doelgroep daar ook op te wachten? Ga op zoek naar waardevolle onderwerpen voor je doelgroep. Maak zo nodig gebruik van een woordspin, heel handig!

Via sites als Bubble.us kun je heel makkelijk digitale mindmaps voor je zakelijke blog maken.

3. Contentkalender opstellen

Een blog werkt pas echt goed als je regelmatig blogartikelen publiceert, bijvoorbeeld elke week, elke maand of twee keer in de maand. Zo blijft je website regelmatig actief en weten ook je lezers wat ze aan je hebben. Om dit makkelijk vol te houden kun je een contentplan opstellen. Dit is een overzicht waarin staat wanneer je een nieuwe blog gaat publiceren, in welke categorie, over welk onderwerp en met welke inhoud.

Een voorbeeld van een contentplan voor een zakelijke blog.


4. Schrijven, schrijven, schrijven

En natuurlijk het allerbelangrijkste: schrijven! Ga ervoor zitten en schrijf je artikelen. Je moet het gewoon doen. Heb je jouw doelgroep en de belangrijkste onderwerpen duidelijk, maar is je contentplan nog niet volledig ingevuld? Daar is-ie weer: move before you’re ready. Als je eenmaal begonnen bent, zie je vanzelf aan de resultaten wat werkt en wat niet.

Tip: je hoeft niet al je artikelen direct te publiceren. In een content management system (CMS), zoals WordPress, kun je namelijk artikelen in ‘concepten’ zetten en ‘inplannen’. Zo kun je nu al een artikel schrijven en implementeren, dat je pas volgende week (automatisch) publiceert. Handig hè?

5. Blogs promoten

Heb je jouw blogs gepubliceerd? Breng ze onder de aandacht! Kondig ze aan in LinkedIn, verspreid ze via Facebook, zet ze in je nieuwsbrief. Het is zonde om die mooie informatie voor jezelf te houden, toch? Share with the world!

Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest, YouTube, Instagram: stuk voor stuk voorbeelden van sociale media waar je jouw blogs op kunt promoten.

Zakelijk bloggen als strategie

Met een blog heb je dus het perfecte middel in handen om bezoekers te trekken naar je website. Maar hoe kan een blog leiden tot meer omzet?

Een blog is eigenlijk het topje van je contentmarketing. Door mooie content te verspreiden via sociale media, nieuwsbrieven te versturen of je blogs op andere manieren te promoten, ‘lok’ je bezoekers naar je website. Hier zijn ze niet direct klant, maar daar kun je wel voor zorgen!

Heb je ooit eens gehoord van de contentmarketingtrechter? Dit stelt eigenlijk de reis voor van bezoekers naar daadwerkelijke klanten. Op verschillende manieren kun je zo’n trechter omschrijven, maar ik deel het graag op in de vier stappen ‘see’, ‘think’, ‘do’ en ‘care’.

SEE

In het begin hebben bezoekers waarschijnlijk nog nooit van jou of jouw bedrijf gehoord. Daarom moet je zorgen dat ze aandacht voor je hebben. Het schrijven van informatieve blogs en het verspreiden van blogs via sociale media en nieuwsbrieven kunnen hiervoor zorgen.

THINK

In deze fase zijn bezoekers al iets verder in hun customer journey. Door onder andere sociale media en blogs heb je jouw bezoekers naar je website getrokken. In deze fase zijn ze op zoek naar informatie. Door je blog kun je bezoekers in deze fase helpen door ze deze relevante informatie te geven.

DO

Uiteindelijk wil je de interesse wekken van je bezoekers waardoor ze stappen gaan ondernemen. Prikkel dit door ze een aanbod te doen. Bied in je blog bijvoorbeeld gratis weggevers aan in ruil voor een e-mailadres. Vullen de bezoekers hun e-mailadres in, dan ‘grijp’ je ze vast en kun je ze nog meer relevante informatie sturen én uiteindelijk een aanbod doen.

CARE

Als je bezoeker op je aanbod is ingegaan, is het een klant geworden. Overtref de verwachtingen van je klanten en houdt contact. Tevreden klanten zijn namelijk goud waard. Laat af en toe van je horen door bijvoorbeeld maandelijks een informatieve nieuwsbrief te sturen (waarin je ook weer informatie kan geven door je blogs) en geef tips en adviezen om het beste met jouw producten of diensten om te gaan.

De contentmarketingtrechter: see, think, do, care.

De do’s en don’ts van zakelijk bloggen

Pas zakelijk bloggen dus toe als onderdeel van je contentstrategie. Alle do’s en don’ts nog even op een rijtje:

Do’s

  • Doelgroep inventariseren. Bedenk goed voor wie je gaat schrijven!
  • Waardevolle onderwerpen voor je doelgroep. Bedenk dus goed waar je lezers op zitten te wachten (en waarop niet!).
  • Contentkalender gebruiken. Gebruik een contentplan waarmee je precies overzichtelijk hebt wanneer je waarover gaat bloggen.
  • Structureel bloggen. Blog elke week, twee keer per maand of elke maand. Doe het structureel; niet te veel en niet te weinig!
  • Je blogs promoten. Breng je blogs onder de aandacht van je doelgroep.

Don’ts

  • Alleen schrijven voor zoekmachines. Je blogs volschrijven met zoekwoorden ‘om maar hoger in Google te komen’ schrikt af. Schrijf vooral voor je lezers.
  • Te veel reclame maken. Een blog is in eerste instantie bedoeld om waarde te geven. Spam je lezers dus niet met reclame over je bedrijf.
  • Moeilijke woorden en lange alinea’s. Schrijf voor de vluchtige internetlezer. Die wil lekker door je blog heen kunnen scrollen.
  • Te veel of te weinig bloggen. Blog consequent, niet te veel maar ook niet te weinig.

Dus: ga ervoor!

Als je eenmaal hebt besloten dát je gaat bloggen, een doelgroep hebt geïnventariseerd, onderwerpen hebt bedacht, een contentplanning hebt opgesteld en een strategie hebt bepaald, blijft er niets anders over dan gewoon te beginnen! Ga ervoor!

Zelf doen of uitbesteden?

Zakelijk bloggen is de perfecte manier onder de aandacht te komen bij je doelgroep en je naamsbekendheid te vergroten. Maar eerlijk is eerlijk, het kost tijd. Veel tijd. Een zakelijke blog starten is namelijk geen eenmalige bezigheid. Als je ervoor kiest om zakelijk te bloggen, is het belangrijk om dit structureel te doen.

Je bent er dus daadwerkelijk veel tijd aan kwijt én niet iedereen vindt schrijven even leuk! (Wat ik me natuurlijk he-le-maal niet kan voorstellen.)

Wil je wel bloggen, maar niet zelf schrijven? Ik kan je helpen! Je kunt door mij je blogs laten schrijven en ik word jouw persoonlijke zakelijk blogger! 😉 Zo bied ik zelf blogabonnementen aan, waarmee ik voor jou kan bloggen. Dit zorgt voor een consequente stijl én het zorgt ervoor dat jij tijd vrij hebt om te doen wat je het liefste doet!

blog-abonnement
Blogs laten schrijven? Dit is wat je krijgt!

Zo, dit was het dan. En nu aan de slag! Er komen elke dag nieuwe ideeën en inzichten bij over bloggen die ik als freelance tekstschrijver graag wil weten. Dus is dit wel zo’n compleet overzicht? Hoe dan ook, aanvullingen en vragen kun je plaatsen in de reacties hieronder. Ik lees ze graag!

Wil jij ook beginnen met zakelijk bloggen en je bedrijf een boost geven?

Bel 06-25139795, stuur een berichtje naar liz@zinvolteksten.nl óf vul het contactformulier in via onderstaande knop. 

Leave a Reply