Meer waarde delen? 6 vormen van contentcreatie

contentcreatie

Wil jij meer content creëren? Het is ontzettend waardevol om daadwerkelijk waarde te bieden. Maar soms kan het doolhof aan mogelijkheden voor verwarring zorgen. Blogs, infographics, podcasts, whitepapers. Waar begin je? Moet je alle vormen van content inzetten?

Doel en doelgroep

Begin bij het begin. Bij contentcreatie is het belangrijk om na te denken over waarom je content wilt inzetten en voor wie? Houd bij het maken van content goed voor ogen houdt wie je doelgroep is. De keuze voor het soort content dat je kiest hangt hier van af en hier kun je vervolgens je boodschap op afstemmen. Bedenk waar je doelgroep zich bevindt. Welke kanalen en platformen gebruikt je ideale klant?

Zo worden visueel materiaal en kanalen als Facebook en Instagram vaker gebruikt bij B2C, dus als consumenten tot de doelgroep behoren. Maar bestaat je doelgroep uit bedrijven of andere ondernemer (B2B)? Dan kan een medium als LinkedIn krachtiger zijn.

Verschillende vormen van contentcreatie

1. Blog

Een blog is misschien wel de bekendste vorm van contentcreatie. Voor de vindbaarheid van een website is het belangrijk om regelmatig nieuwe artikelen te plaatsen. Google houdt van nieuwe pagina’s met frisse content!

Ga in je blog niet te veel in op het verkopen van je diensten of producten. Dat zal bezoekers snel genoeg afschrikken! Zorg voor relevante content waar je bezoekers wat aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan nieuwtjes uit je branche, tips, inzichten, ‘how-to’ artikelen. Wees creatief!

2. Video’s

Het is spannend en ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog niet aandurf: met je snufferd voor de camera. Toch zal videocontent in populariteit alleen maar toenemen. En zeg eens eerlijk, jij klikt toch ook eerder op een filmpje dan dat je de tekst die erbij staat leest?

Het is heerlijk deelbare content en ontzettend persoonlijk. Video’s kun je plaatsen op je website en socialmediakanalen. Wel kan het vrij tijdrovend zijn om een video op te nemen, te editen en te publiceren.

 

3. Infographics

Een infographic kan feiten, processen of begrippen op een makkelijke en visuele manier uitleggen. Het is een mooie manier om bijvoorbeeld de voordelen van zakelijk bloggen op een rijtje te zetten of om de resultaten van een onderzoek visueel weer te geven.

De informatie  komt krachtiger over dan als het in tekst uitgelegd zou worden. Daarnaast zijn infographics makkelijk te delen.

Met websites als Piktochart en Venngage kun je erg makkelijk je eigen infographics maken. Het is even een klusje, maar dan heb je ook wat!

4. Casestudy

Een casestudy is een mooi woord voor een klantencase. Met een casestudy kun je de ervaringen van jouw klanten laten zien. Het is een soort onderzoek naar een specifiek geval binnen jouw bedrijf.

Het toont de tevredenheid van je klanten en het is het hele verhaal achter een korte testimonial. Het beschrijft de vraag of het probleem waarmee een klant bij jou terecht is gekomen en natuurlijk welke oplossingen jij met je dienst of product hebt geboden.

 

5. E-books / Whitepapers

E-books en whitepapers worden vaak ingezet als lead magnets, waarbij ze op een website worden aangeboden in ruil voor een e-mailadres. Deze lead kun je vervolgens voorzien van passende content om het contact warm te houden.

E-books en whitepapers gaan vaak in op een specifiek onderwerp en behandelen dit diepgaander dan bijvoorbeeld een blogartikel. Ze zijn dan ook langer en bevatten meer inhoud.

Een whitepaper behandelt vaak een serieuzer onderwerp dan een e-book, is formeler en gaat wat meer de diepte in. Een e-book is visueler en interactiever ingesteld.

6. Social media

LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest: sociale media is een mooie manier om veel mensen te bereiken en je content ook daadwerkelijk onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Je kunt verwijzen naar een blogartikel dat je hebt geschreven of een podcast die je hebt opgenomen.

Probeer daarnaast content te creëren die echt is aangepast op je socialmediakanalen. Zo lezen mensen op Facebook graag ‘snelle’ en ‘behapbare’ content. Geef deze dan ook!

Wees geen verkoper

Bij contentcreatie is het belangrijk dat je mensen informeert met passende en relevante content. Wees dus niet ‘de verkoper’ en uit je niet te commercieel. Op de lange termijn zul je hier de vruchten van plukken!

Wil jij meer content maken, publiceren en delen? En kan je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Bel 06-25139795, stuur een berichtje naar liz@zinvolteksten.nl óf vul het contactformulier in via onderstaande knop. 

Leave a Reply