Waarom je website geen online visitekaartje is

website geen visitekaartje

‘Je website is je online visitekaartje.’

Ook ik heb dit weleens gezegd om duidelijk te maken dat de teksten op een website foutloos, krachtig en inspirerend moeten zijn. Maar hier ben ik inmiddels op teruggekomen!

Een website is namelijk géén visitekaartje.

Een website is veel meer dan dat.

Visitekaartjes belanden in je kast. Of in de prullenbak…

Elke ondernemer heeft wel visitekaartjes. Het is dan ook een snelle manier om je contactgegevens bij iemand achter te laten. Als je op een conferentie of netwerkborrel bent of als je een interessant persoon hebt ontmoet in de rij van de supermarkt bijvoorbeeld.

Het is zeker goed om een voorraad visitekaartjes in je portemonnee te hebben. Bij het geven van een visitekaartje geef je iemand namelijk een contactmogelijkheid. Een mogelijkheid dus om contact met je op te nemen.

En eigenlijk is het niet veel meer dan dat. Je kúnt er ook niet veel meer mee dan het in een map stoppen, in je portemonnee, in dat rommellaatje of ja… de prullenbak.

Je kunt er niet op klikken, interessante dingen op lezen of producten op aanschaffen.

Websites vs. visitekaartjes

Het is niet de bedoeling dat je website ook zo behandeld wordt. Je wilt niet dat bezoekers er een kijkje nemen, weggaan en nooit meer terugkomen.

Als je website een online visitekaartje is, zou het er ongeveer zo uitzien:

visitekaartje zinvol teksten contactformulier zinvol teksten

Juist ja, de contactpagina. De contactpagina is namelijk het visitekaartje. Niet je héle website.

Wat is je website dan wel?

Waar een visitekaartje een contactmogelijkheid is, is je website het contact zelf!

Een website zorgt voor het eerste contact met je klanten. En tijdens dit eerste contact kun je veel dingen doen:

  • Je vertelt wat je doet.
  • Je geeft je producten en diensten weer.
  • Je geeft uitleg over je werkwijze en kosten.
  • Je geeft nieuwtjes en updates.
  • Je geeft informatie door blogs.
  • Je laat testimonials zien van tevreden klanten.

En dat is een stuk meer dan dat kleine kaartje met logo, naam en telefoonnummer.

Uiteindelijk wil je dat bezoekers door dit eerste gesprek actie gaan ondernemen. Dat ze meer informatie opvragen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een offerte opvragen.

Je website als marketingmachine

Zie je website dus niet als visitekaartje, maar als het hart van je online communicatie:

  1. Je kunt je (potentiële) klanten voeden met informatieve artikelen door regelmatig zakelijk bloggen.
  2. Door relevante webteksten te schrijven kun je sneller gevonden worden via zoekmachines.
  3. Je hebt een mogelijkheid om bezoekers te informeren over updates, nieuwtjes en events.
  4. Je kunt een expertstatus opbouwen door veel informatie weg te geven.
  5. Je kunt  diensten of producten aanbieden en verkopen.

Maak hier dus ook gebruik van. Je website is geen statisch kaartje, dus zorg voor leven in de brouwerij. Je website is erop gericht om bezoekers verder te helpen…

…op weg naar een daadwerkelijke klant!

Is jouw website een visitekaartje? En wil je daar verandering in brengen?

Bel 06-25139795, stuur een berichtje naar liz@zinvolteksten.nl óf vul het contactformulier in via onderstaande knop. 

Leave a Reply